av Anders K. Christiansen | 26. september, 2011  

Ikke første gang, Hushovd

SKUFFET: Thor Hushovd var langt nede etter VM-nedturen. Foto: Bjørn S. Delebekk

SKUFFET: Thor Hushovd var langt nede etter VM-nedturen. Foto: Bjørn S. Delebekk

At Thor Hushovd tar bladet fra munnen etter sin egen VM-fiasko, er ikke nødvendigvis overraskende. Det er bare et halvt år siden forrige gang nøyaktig det samme skjedde:

I april var gjennomgangsmelodien at Garmin Cervelo skulle starte med to kapteiner, Hushovd og Tyler Farrar, i Flandern rundt. De skulle se an hvem som var i form og ta avgjørelsen om hvem det ble kjørt for underveis i klassikerrittet.

Det endte med at verken Hushovd eller Farrar nådde opp.

Deretter gikk det ikke lang tid før nordmannen tok bladet fra munnen:

«Nå som det er viktige ritt kan vi ikke prøve oss frem og se an hvem vi skal kjøre for» sa han til media i forkant av det som ble et oppvaskmøte om kapteinsrollene i laget.

Hemmelig plan – eller?

Før VM skjedde det altså på nytt.

På pressekonferansen i København snakket landslagssjef Steffen Kjærgaard om en «hemmelig plan» han ikke ville avsløre i frykt for at konkurrentene snappet den opp. Det er mulig norske sportsjournalister er en kollektiv enkel gjeng – i all min enkelhet vet jeg ikke – men slik jeg oppfatter det, forstår de færreste selv i dag hva denne planen besto i.

Om rytterne selv skjønte stort av denne planen, er jeg enda mer usikker på etter å ha lest Hushovds uttalelse i dagens utgave av papir-Dagbladet:

«Hvis både Edvald og jeg hadde kommet inn i spurten i dag, så hadde vi sett på hverandre og sagt, «jeg føler meg bra». Hva skulle vi da ha gjort? Stein, saks, papir går liksom ikke».

Sett i lys av denne uttalelsen: Hva i all verden var egentlig planen? Fantes det noen plan i det hele tatt? Rytterne hadde jo åpenbart ikke bestemt seg på forhånd hva som ville skje på et oppløp der begge følte seg pigge. Og det var faktisk et ganske realistisk scenario.

Til VG Nett sa Hushovd også nøyaktig det samme som etter Flandern rundt: «Vi burde hatt én kaptein».

Selvkritikk

På flyet hjem fra København i dag var det noen som stilte spørsmålet: Hvorfor sa ikke Hushovd i fra om kapteinsspørsmålet allerede før VM? Hvorfor vente til etter nedturen?

For alt jeg vet er det mulig at han faktisk sa i fra internt. Jeg vet ikke.

At han var lojal utad er likevel til å begripe. Det skaper ikke god stemning i et lag å være uenig i taktikken allerede før konkurransen. Sånn sett forstår jeg Hushovd godt.

Jeg forstår også skuffelsen hans etter rittet i går. Og jeg forstår at han var irritert på seg selv. For hva hadde han bakerst i feltet å gjøre da velten gikk? Ingenting. Det er oppgaven til hjelperytterne. Og jeg tror at han kunne ha blitt tauet frem igjen av Kurt Asle Arvesen og Gabriel Rasch da avstanden var på under minuttet.

Om kapteinsrollen hadde vært tydelig definert på forhånd.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Når alt kommer til alt så tror jeg ikke at verken Hushovd eller Edvald hadde noen sjanse mot Cavendish og GB i år.

Til neste år derimot, da blir det en annen enn Cavendish som vinner, når man skal opp Cauberg 10 ganger. Les mer om Limburg 2012 på http://sykl.no/?p=333

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Man vet aldri om Thor kunne utfordra cav i spurten i år. Det er noe annet å spurte etter 260 km med knallhardt kjør i en lang og seig motbakkespurt, enn det er å spurte etter en 200 km lang rolig flat dag i frankrike med et kontrollert brudd. Har man friske nok bein på slutten kan rollene fort byttes om.

Bare se hvor bra Cancellara spurta! Edvald hadde lekt med Fabian i en hvilken som helst vanlig spurt i Touren. I VM klarte han ikke passere Fabian tross at han hadde ryggen hans i flere hundre meter.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det er selvsagt fullt ut forståelig at Hushovd var skuffet i går.

Han var ikke den eneste. Både Goss og Greipel var skuffet, fordi de vet neppe får kjøre flere VM i en typisk sprinterløype som i går. Og at toget antagelig er gått for dem med hensyn til noen gang å bli verdensmester.

Cancellara var skuffet fordi han tapte en medalje med en mikromillimeter, belgierne var skuffet fordi de, tross godt lag, tydelig definert kapteinrolle og offensiv kjøring ikke fikk medalje, – og eksemplene på skuffede utøvere kan forfleres ad libitum.

Jeg vet ikke hvor lurt det er av Hushovd å starte en diskusjon om kapteinrollen på direkten på TV like etter målgang, da han var skuffet etter velten.

(Uklokt av ham å ligge så lagt bak i feltet med høyere risk for å bli innblandet i velt. NB: Han HADDE hjelperytter.)

Med hans uttalelser om kapteinrollen i Garmin Cervelo i friskt minne, tenker jeg at Hushovd med slike mediautspill kan risikere å miste ganske mye sympati og respekt, og det ville være trist.

Hushovd er en stor syklist, ingen tvil om det, men han er ikke den _eneste_ store syklisten.

I Garmin Cervelo var det ingen selvfølge at han til enhver tid skulle være kaptein, og det vil det heller ikke bli i BMC.

(Det har jeg nevnt for deg her:

http://sykkel.vgb.no/2011/08/10/vellykket-bmc-valg-for-hushovd/

men har ennå ikke fått svar.)

Så jeg spør igjen: I hvilke ritt, bortsett fra Paris-Robaix, tror du Hushovd kommer til å stille som BMCs klart definerte kaptein?

I årets Ronde ble Hushovd nr 53, 4,29 bak teten.

Ville han kunne ha vunnet om han hadde vært en soleklar kaptein? Jeg tror IKKE det.

(Til sammeligning: EBH havnet 1.24 bak teten, og han var som kjent ikke Sky’s kaptein i rittet.)

Hushovd VAR kaptein i Paris-Roubaix, men så utviklet rittet seg slik at de på et tidspunkt bestemte seg for å kjøre for hjelperytteren Vansummeren, og vi må vel i ettertid, om vi legger de mest supernorsksjåvinistiske brillene av oss, kunne si at dette var en riktig taktikk.
De vant jo, ikke sant?

Hadde Hushovd på dette tidspunkt fått grønt lys for å kjøre egne sjanser og tette luken til Vansummeren, ville Cancellara sannsynligvis ha vunnet, og Carmin Cervelo ville ha blitt utsatt for sterk (og berettiget) kritikk for hårreisende gale taktiske valg.

Hushovd og Carmin Cervelo har grunn til å være veldig godt fornøyd med årets Tdf, til tross for, – eller kanskje på GRUNN AV at de ikke fokuserte bare på EN rytter som kaptein.

Jeg er sikker på at man også i BMC vil tenke på lagets sjanser, og ikke gi Hushovd særbehandling som går ut over f.eks Cadel Evans og Philippe Gilbert.

Jeg regner med at du også innser dette.

Til den aktuelle saken, den norske taktikken i går:

Her ser vi et lignende problem som man kan se i lag som presumtivt har to like gode utfordrere til en medalje.

Det er ikke lett når man ikke vet hvem av de to som vil ha den beste dagsformen, og når man, i motsetning til f.eks Storbrittania og Tyskland, ikke kan stille med fullt lag befolket av sterke hjelperyttere, men bare med fire mann.

Kanskje hadde det vært riktig å gi Hushovd kapteinsrollen.

Men bare Kanskje.

Hvordan ville kritikken da ha sett ut i ettertid om Kurt Asle Arvesen og Gabriel Rasch hadde sluppet seg ned for å prøve å taue Hushovd opp mot feltet?
Da hadde de vært nødt til å overlate Edvald Boasson Hagen til seg selv.

Ville EBH ha klart å være med i finalen og spurte til en åttende plass uten hjelperytterne?

En annen sak man kan stille spørsmålstegn med, er jo hvor lurt det var av Arvesen å taue på britene og hjelpe dem med å kjøre inn bruddet.
Kanskje DET var den største taktiske bommerten dersom poenget var å hindre seier til Cavendish og styrke mulighetene til Edvald Boasson Hagen?

For min del tror jeg ikke den norske taktikken til syvende og sist spilte særlig stor rolle i gårsdagens løp.

Jeg tror ikke Hushovd kunne ha utfordret de sterkeste selv om Arvesen og Rasch hadde satt alle kluter inn for å taue ham opp, og jeg tror ikke at EBH kunne ha vunnet selv om Norge hadde kjørt en annen taktikk i hovedfeltet.

Årets løype var en typisk massespurtløype.

Cavendish er verdens raskeste sprinter, GRB gjorde en outstanding laginnsats, og både Goss og Greipel er spesialsprintere.

Ser du på resultatlisten, ser du at bare supersterke Cancellara var den eneste ikke-sprinteren blant de ti beste.

Årets best rankede, Gilbert, havnet på 17. plass, tross meget sterk og offensiv belgisk laginnsats.
Hvorfor? Fordi løypeprofilen ikke ga en rytter som Gilbert noen muligheter til å ta en “Gilbert spesial” for å legge spurtfavorittene bak seg.

Konklusjon:

Årets løype favoriserte sprinterne. Norge har to gode sprintere, men verken Hushovd eller EBH har den unike spisskompetansen som Cavendish.

Personlig er jeg ikke særlig begeistret for flate løyper og massespurt i VM, og man kan diskutere løypeprofilen i et VM.

Men løypeprofilen var slik den var, og det var Cavendish og laget hans som behersket den best.

Derfor fortjente Cavendish regnbuetrøya i år.

Neste års VM-løype i Limburg vil favorisere helt andre utøvere.

Så gjenstår det å se hvem som er sterk nok til å vinne etter ti harde runder opp til Cauberg og hvordan den norske taktikken vil være om et år.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Så vil jeg bare tilføye:

Det jeg kommer til å huske aller best av Hushovds mange flotte og minneverdige prestasjoner i TdF i år, er opptrekket hans for Tyler Farrar da han kjørte i den gule trøya.

Her viste han god _lagånd_, og opptrekket satt perfekt.

For ordens skyld: De Ronde, der Hushovd havnet fire og et halvt minutt bak vinneren, er “Flandern rundt”.

Løypa i neste års VM:

http://www.limburg2012.nl/section.php?sid=items_en&items_vmd=svw&items_id=parcoursen

Kanskje vil de som mestrer Amstel Gold Race godt, ha store sjanser neste år? Kan hende at til og med typiske klatrere som Schleckbrødrene kan hevde seg?

Årets resultater i Amstel Gold:

http://www.cyclingnews.com/races/amstel-gold-race-upt/results

Helt sikkert er det at neste år vil ingen typisk spurtkanon vinne.

Kanskje er det til syvende og sist rettferdig at løypeprofilen varierer såpass mye fra år til år, og at sprinterne en sjelden gang i blant kan få sjansen til å hevde seg?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Når Hushovd snakker om EN kaptein – så mener han seg selv. Hvordan ville lyden i pipa vært hvis lagleder sa at det er en kaptein, men det er…en annen en Thor…
Edvald gjorde jobben, han lå foran, og var med i spurten. Thor gjorde taktiske feil, havnet bak splitten. Da hjelper ikke gode bein.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Ragnhild, takk for kjempeinnlegg!!
Dette er bra formulert, og SAKLIG!!
Tor er en glimrende syklist, og god ambassadør for sporten.
Har sjelden sett så mange usaklige utalelser, som etter sykkel VM. Synes den norske planen virket fornuftig. Og har man en plan, må den følges, hvis den skal fungere.
Tor var den som “punkterte” planen, og er selv ansvarlig for den miserable situasjonen han satte seg i.
Dessuten kjørte de uten radio, og det i seg selv er grunn for OBS OBS..
I denne saken synes jeg Kjærgård har utvist
rimelig klokskap, i motsetning til mange andre “forståsegpåere”.
Stå på Tor og Edvald.. Gleder oss allerede til neste sesong..

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Jeg ser på VGs sportssider at det nå er mange etterpåkloke ute og slakter Kjærgård.

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10030179

Men tror de virkelig at Rasch og Arvesen ville ha klart å kjøre Hushovd opp igjen i hovedfeltet?
Jeg synes det virker overoptimistisk på Hushovds vegne.

Det var jo ikke bare det at han var innblandet i velten, men han punkterte også, og husker jeg ikke feil, lå norsk følgebil så langt etter at han måtte få nytt hjul av nøytral bil, – etter at han hadde måttet vente omtrent et minutt.

Jeg har inntrykk av at det tok en viss tid før man var klar over at Hushovd var blitt hindret av massevelten, og enda lenger tid før man visste at han også hadde punktert.

Jeg for min del så mesteparten av rittet på VRT (belgisk TV) og zappet av og til over til NRK, og jeg oppdaget noe som jeg ikke har sett komme frem i norske media:

VRT fortalte at Hushovd var innblandet av velten OG at han hadde punktert flere minutter før NRK var klar over det!

Da det omsider gikk opp for NRK og dem som forholdt seg til norske medier, hadde VRT allerede vurdert og avskrevet sjansene til Hushovd ut fra en nøktern og profesjonell vurdering av situasjonen.

NB:

VRT KAN sykkelsport som INGEN andre, og personlig stoler jeg mer på dem enn på samtlige norske medier og norske spesialister tilsammen. De har en unik erfaring i sykkel-journalistikk.

(Belgia er et sykkelland.)

Jeg tror heller ikke at den norske ledelsen umiddelbart etter velten fikk beskjed om eller forsto hva som hadde skjedd, og det kan skyldes noe så enkelt at de ikke hadde radiokommunikasjon, at de ikke hadde noen ute i løypa som kunne informere med en gang da det skjedde, og at følgebilen lå langt bak.

Jeg er sikker på at belgisk TV var klar over hvordan Hushovds situasjon var både før NRK og før Kjærgård.

Hva skulle Arvesen og Rasch gjøre i en slik situasjon, uten kommunikasjon med ledelsen?

NOE måtte de jo gjøre!

Jeg mener de valgte riktig strategi. De visste ikke hvor langt bak Hushovd var, men hadde nok fått litt info fra andre i feltet om at det var for langt.

Da var det helt naturlig å definere Edvald Boasson Hagen som kaptein og å kjøre for ham.

Velt, punktering og uhell er faktisk en del av sykkelsporten, og norske journalister må erkjenne at det også kan ramme norske utøvere.

Kanskje er det så tette bånd mellom norske sykkeljournalister og de norske utøverne, særlig Hushovd, at de mister litt av sakligheten og nøytraliteten og risikerer og bli Hushovds mikrofonstativ?

Hushovd var ingen opplagt favoritt før VM i København.
Han var tittelforsvarer, ja, men hvor mange ganger i sykkelhistorien har tittelforsvareren vunnet? Svært sjelden.
Cavendish var den store forhåndsfavoritten til denne massespurtløypa, og britene hadde peilet ut årets VM som det året da Cav skulle vinne. Hvilken laginnsats!

Jeg for min del så på forhånd egentlig bare en ikke-sprinter i favorittgruppa: Fabian Cancellara. På grunn av hans tempoegenskaper tenkte jeg at han KANSKJE kunne ha mulighet for å rive seg løs og å vinne på tempoferdighetene og dermed hindre spurtseier.

Så kan man innvende at både TH og EBH har sterke spurtkvaliteter. Ja., men at Hushovd eller EBH skulle klare å slå Cavendish med sitt knallsterke lag i spurten, anså jeg som urealistisk.

Forøvrig: VAR det så selvsagt at Hushovd skulle være norsk kaptein om Norge hadde hatt en definert kapteinrolle?

Kunne ikke løypa passe like godt til EBH?
Edvald Boasson Hagen representerer fremtiden i norsk sykkelsport, mens Hushovd snart er 34 år.
På tide kanskje å innse dette?
34 år trenger ikke å være noen katastrofe.
I dag vant f.eks Robbie McEwen WalloniePicarde (Franco Belge) sammenlagt. Han er 39 år.

Det hører dog til unntakene.

EBH kunne altså ha vært en like klar kaptein som Hushovd.

Hvordan ville Hushovd ha taklet det?

OBS: Dette er ikke en kommentar MOT Hushovd. Han er en stor syklist og har representert Norge på en utmerket måte.

Men det er en kritikk av norske media, BÅDE fordi de etter mitt syn er for sjåvinistiske OG fordi mange journalister, tidligere proffsyklister og sidekommentatorer i TV både har for store forventninger til norske utøvere og bare videreformidler Hushovds syn som om det var deres egne.
De går i flokk, og er rørende enige i Hushovds kritikk, omtrent alle sammen.

Nesten litt komisk.

Det må da gå an å glede seg over at Norge har to store syklister i verdenseliten samtiden som man også er realistiske og ser alle de andre fantastiske rytterne rundt om i verden ?
– - –

@Pål Lein

Takk for hyggelige ord!

Jeg er helt enig med deg i at det var Hushovd selv som punkterte planen.

Han satt altfor langt bak i feltet, han ble innblandet i velt og han punkterte.

Dermed var løpet kjørt for ham, og det ville det også ha vært selv om han hadde vært definert som kaptein.

Jeg har ingen tro på at han kunne ha kommet opp til hovedfeltet ved å bli tauet av to hjelperyttere og etterpå kunne ha spurtbeseiret Cavendish!

Det eneste man hadde oppnådd ved en slik taktikk, var å ødelegge sjansene for Edvald Boasson Hagens plassering.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Ragnhild:Det var mye om lite…Bare vrøvl og. Hushovd kunne absolutt ha klart å henge på Cancellara i P-R. han veltet fra et slikt scenario i 2009. Er det noen jeg tror kan holde ryggen til Cancellara så er det Thor…

Thor kommer til å være soleklar kaptein i MSR og P-R. Så får vi se. de fleste brosteinsritt så klart…Pluss sikkert en god del i tillegg til det hvor man skal kjøre for han i avslutningene…Hvis Thor sier at han føler seg bra, så kan du være sikker på at han får kjøre for sin egen sjanse…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00