av Anders K. Christiansen | 11. juli, 2011  

Et sant Tour-kaos

TRANGT: Her åler lagbussen til Liquigas seg frem gjennom gatene i Saint-Flour i går. Foto: VG Nett

TRANGT: Her åler lagbussen til Liquigas seg frem gjennom gatene i Saint-Flour i går. Foto: VG Nett


Nicky Sørensens motorsykkelepisode for noen dager siden var oppsiktsvekkende. Men det som skjedde da Juan Antonio Flecha og Johnny Hoogerland ble feid av veien av en pressebil i går, tar kaka.

Blant flere hundre skrivende journalister i pressesenteret i Saint-Flour gikk det et høylydt gisp gjennom luften – etterfulgt av ord som «wow», «offf» og naturligvis: «Au…».

Selv har jeg dekket Tour de France siden 2006. Rundt meg satt enkelte med flere tiårs Tour-jobbing på CV-en. De var like sjokkerte som meg: Dette hadde de aldri sett tidligere.

Men at det kunne skje bør ikke sjokkere. For antallet følgebiler i Tour de France er helt hinsides høyt. De vanlige trafikkreglene man er vant med fra hverdagen eksisterer ikke. Her kjøres det bånn gass, det bråbremses, det skiftes filer i hytt og pine – trafikklys ignoreres fullstendig.

Samtlige kjøretøy i Touren, enten det er lastebiler, VIP-biler eller pressebiler, har et farget klistremerke for frontruta, og et tilsvarende bak på bilen. Pressebilene, som frakter journalistene fra start til mål, er grovt sett rangert med tre ulike farger på klistremerkene.

Fargene indikerer hva slags rettigheter bilen har:

Oransje: Bilen kan ikke kjøre i løypa, men blir i stedet henvist til den anbefalte «off race-ruta». Ofte en motorvei som går strake veien til målbyen.

Blå: Bilen kan kjøre hele etappen inne i løypetraseen, men må holde seg foran syklistene.

Grønn: Bilen kan kjøre både bak og foran sykkelfeltet – og veksle på dette ved å drive forbikjøringer. Det var en slik bil som meide ned Juan Antonio Flecha i går.

VG har hatt to biler under årets Tour de France. Den ene har hatt blått klistremerke, den andre har hatt grønt. For å få grønt klistremerke er man avhengig av å låne en internradio til bilen. Gjennom denne får man klare beskjeder om når man kan kjøre forbi ryttere – og når man ikke skal gjøre det.

Bloggen fortsetter under bildet!

BLÅTT KLISTREMERKE: VG Netts Tour-bil. Foto: Anders K. Christiansen

BLÅTT KLISTREMERKE: VG Netts Tour-bil. Foto: Anders K. Christiansen


Det var denne regelen den franske TV-bilen brøt så det sang i går kveld: Rittledelsen la ned forbud mot forbikjøring, men sjåføren tok seg til rette. Det kostet ham jobben som Tour de France-sjåfør. Fullt fortjent, er gjengs oppfatning blant rytterne her i Frankrike.

Det er ikke bare i løypa at kaoset råder. I går var det langt verre etter målgang. De ulike lagbussene hadde parkert ei en trang gate en 500-600 meter etter målstreken. Så trangt var det, at jeg med egne øyne så hvordan en person ble slept ut av rullestolen sin, for ikke å bli hektet fast i en Liquigas-buss.

Minuttet senere opplevde journalisten ved siden av meg at en følgebil regelrett kjørte over den ene foten hans. Og om det skulle være noen tvil: Han sto allerede helt inntil en husvegg. Og han hylte.

Thor Hushovd forsvant for meg i gårsdagens kaos. Flere titalls journalister som ventet en time på Johnny Hoogerland returnerte også uten egne sitater fra ulykkesfuglen. Kaoset rådet. Komplett kaos.

Men så er det noe med det: Tour de France skal også være kaos. Så lenge det ikke går på sikkerheten løs, vel og merke.

Garmin-sjef Jonathan Vaughters twitret følgende i går kveld: «Professional cycling is brutal and beautiful. It cannot be one without the other».

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

Hvorfor i alle dager trenger VG å kjøre midt i løypa? Det hadde jeg aldri forventet… ikke bare blått, men GRØNT klistremerke?

Neimen ikke rart det blir kaos om det er sånn det forholder seg der nede…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hadde ikke forventet det selv. Den dekningen VG leverer skulle man tro var skrevet av å se på tv.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

de reglene der er jo blitt brukt i flere år. å det er først nå det går skikkelig galt. så det er ikke arrangjørene sin feil, men det er jo sjøføren sin feil. han brøyt en ut av reglene og skaper kaos, og blir straffet for det. men jeg håper at de rytterne saksøker han, sånn at de får noe for det å, og ikke bare skadene :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Helt enig. Problemet er at det er altfor mange biler som har tillatelse til å kjøre blandt rytterne.
Mange av sjåførene har tydeligvis ikke nok respekt for oppgaven.
Hadde man luket ut halvparten av bilene ville det blitt betydellig bedre.

Touren er avhengig av prsssedekning og omtale i media, men det burde være mulig å sile litt mer.
Kanskje hyre inn en håndfull fotografer på motorsykkel som dekket rittet på samme måte som man produserer TV-bildene.
Ikke slippe til aviser fra alle land med hver sin bil.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hadde kanskje vært bedre om det var ett medieselskap som produserte, slik det er i en del andre idretter. Litt trist om TdF utvikler seg til å bli slik at de som har flaks nok til å ikke bli påkjørt er de eneste som kan kjempe om seieren.

Det som er litt trist, er at jeg ikke er sikker på at hendelser som dette ødelegger for interessen rundt TdF, det ødelegger kun for det sportslige aspektet. Det blir litt som når jeg ser på indycar bare fordi jeg håper noen går rundt..

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det har litt med hvor det er enklest å komme seg fra startbyen til målbyen for å dekke det som skjer der. Ofte kommer disse “blå” bilene flere timer før hovedfeltet ruller inn.

Jeg var så heldig å få sitte på TV2 i fjor men vi hadde dog kun oransje klisterlapp så vi kjørte opp den andre siden av Col de Tourmalet for å komme til toppen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Apples: Det er greit for journalistene å kjøre, om ikke hele, så hvertfall enkelte deler av løypa.. Si at det er en litt tricky avslutning på en etappe, så er det greit å kjøre siste del av løypa for å se med egne øyne de vanskelige partiene rytterne skal gjennom når de kommer.. Anders Christiansen: Er det ikke bilakkreditering som er blå og rosa på samme klistremerke?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Her må jeg si meg enig. VG er en nettavis som sjeldent produserer “egne” nyheter rundt TdF, men viser til andre nettsteder ++. Om det er slik at selv en avis i norge med tilnærmet null sykkelbakgrunn og lite produsert stoff får Grønt klistremerke, så må det jo være aaalt for mange biler i feltet

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Støtter meg til den. Mulig det er et behov her jeg ikke ser, men jeg kan ikke forstå hvorfor VG har behov for en følgebil i selve rittet. Da må det jo være alt for mange sjåfører der som ikke har noe å gjøre der.

For VG hadde det vel holdt å sett det på tv og fått noen intervjuer i målområdet.

Men jeg har blitt positivt overrasket over VG sin dekning av tdf i år, de er langt nede på lista av nettsteder jeg oppsøker for sykkelnyheter.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Tomas: Du har helt rett! Litt usikker på hva blårosa er, men mener de er et steg opp i “hierarkiet” :) Teknisk eller medier med rettigheter?

Du har rett i noe av poenget med å kjøre i løypa. Samtidig er det greit å møte folk/tilskuere som journalist. Det er ikke noe problem – eller farlig – dersom man har blå akkreditering og kjører langt foran rytterne. I tillegg må man faktisk inn i løypa de siste kilometerne (varierer fra dag til dag), for å få parkert på presseparkering i målområdet. Inn i løypa, kjøre – og vips inn på parkering rett før målstreken.

Daniel P: Interessant påstand. Gleder meg til å se opptellingen din, det er jo ganske enkelt for deg å tallfeste påstanden. Foreslår at du starter med årets TdF, som du selv nevner.

Marius: Du har helt rett! De blå bilene kommer inn lenge før rytterne, og er sånn sett ikke en del av “problemet”.

Problemet er tveritmot, jeg er enig med Kvena, at denne sjåføren gjorde noe han ikke skuille gjøre. Fikk forbud av arrangøren mot forbikjøring, gjorde det likevel. En enkelt tulling, med andre ord. Hadde han fulgt reglene, ville dette aldri vært en diskusjon.

Apples: Relevant spørsmål, absolutt. For å si det sånn: På 4 av 5 etapper kjørte ikke VGs grønne bil blant rytterne, men langt foran for å komme kjapt til mål. Altså ikke noe problemstilling. En av dagene i år kjørte fotograf Daniel Sannum Lauten derimot bak rytterne, som grønn gir tilgang til. Da fikk han glitrende bilder til VG-papir, som ellers ikke ville vært mulig. Janez Brajkovic etc.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det er vel nettopp slike situasjoner journalistene ønsker, siden det skaper overskrifter, og selger aviser, som er det eneste en journalist er opptatt av.

Mennesker og liv betyr lite dersom det kan brukes for å selge flere aviser.

Selvsagt må journalister utad ta avstand i fra det som har skjedd, men innad i miljøet er jeg redd at sjåføren får heltestatus, for å skape så mange forsider som han klarte.

Vi ser hva som skjer i England, og jeg tror pressen (for å tilfredsstille lesernes ønsker) ønsker ekstreme situasjoner for å ha noe å skrive om.

Jeg tror årsaken til ulykken nok var en ulykke og ikke noe som var planlagt for å få noe å skrive om, men jeg er redd at journalister og paparazzier er desperate nok til å finne på noe slikt for å få noe å ta bilde av og skrive om.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

jeg skjønner ikke hvorfor dere henger ut VG sine sjåfører.. vg har klart seg fint i TdF i alle år de har vært å kjørt i TdF, og det var ikke VG-sjåfør som kjørte rett inn i rytteren, men det var frnask media bil.. kansje har du rett i at VG tar mest ut fra TV. men så vises nu alt det viktige og spesielle på TV. så uansett va de hadde skrevet om som er noe å skrive om, så hadde det blitt vist på TV. viss VG ikke sku ha skrevet om noe som kom på TV. så måtte de ha skrevet om va tilskuerne spiste under etappen.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

ettersom tdf har blitt så stort med årene, burde man kanskje legge løypene til veier og byer som kan takle den voksende logistikken?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Tenk om dette idiotracet ville gjort seg gjeldende under f.eks. vm på ski, og alle store og små kringkastere og bladfyker skulle ha sprengt seg i veg mellom skiløpere og publikummere. En kan lurer på hvorfor ikke det er nok med ett offisielt team fra arrangøren som skulle følge dette. Og de kunne godt ha plassert ut et sett med fastkameraer langs løypa. Dette foreslår jeg herved og forlanger å bli hørt på det.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

ej ser ofte at tv2 tek fra vg med da!!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Dette viser enda en gang att syklister har ingenting å gjøre der det ferdes motoriserte kjøretøy, syklister har altfor dårlig beskyttelse og veldig mange har totalt glemt att dem har trafikkregler å holde seg til (sykling på rødt lys og alt mulig av livsfarlige manøvrer som kan gjøre en i motorisert kjøretøy til drapsmann)
Hold motorkjøretøy unna sykkelløp og gjør det forbudt for syklister å bruke veien der dem har andre muligheter.
Det burde også vært førerkort for syklister for å sykle på veier med 70 og 80 soner

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hvorfor må det være så mange journalister? Og hvorfor må de være i sykkelbanen? De er jo ikke på fotballbanene, regattabanene eller formel-1 banene, i skisporene eller bokseringene, i hoppbakkene eller utforbakkene.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Anders: Jeg reagerer på den lettvinte tonen du beskriver denne ulykken på. Det er tilfeldigheter som gjorde at det stod en gråtende Hoogerland med klatretrøye, og at han ikke var død. Da går det ikke an å si at men ikke burde bli overrasket over at slikt kan skje.
Det er meget overraskende for meg at en pressebil kan bryte mot forbikjøringsforbudet. Det er svært alvorlig og bare flaks gjorde at denne sjøføren ikke ble en drapsmann. Det går jeg utifra at du og dine kollegaer vet meget godt.
Jeg synes ikke man kan “forsvare” at det skjer ulykker med at det er kaotisk under et sykkelløp.

Det burde absolutt sjokkere at dette kunne skje. Det er sjokkerende at en journalist setter sikkerheten til rytterne til side for å komme fort frem. I trafikken ellers kan slikt føre til politietterforskning og påtale. Jeg mener det er på sin plass også her.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

For meg virker det som at TdF begynner å miste kontroll over anntall kjøretøyer i løypa. Dette spesielt med tanke på at teambussene må parkere kun noen hundre meter etter innkomst. Hva da med alle de andre kjøretøyene?
Når det kommer til yv-overføring så sitter jeg med den følelsren at dette er noe RAI klarer uten hjelp fra andre. De er et av de mest aksepterte selskapene når det kommer til overføring av denne typen konkuranser. Bare som en opplysning, bildene sendes fra motorsykkel og opp til et helikopter og videre derfra. Før noen begynner å spekulere, jeg har erfaring fra et tilsvarende ritt i Norge, Den Store Styrkeprøven . Der var jeg med i ambulanse i flere år, men dette er 25-35 år siden.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

jojemei, vg mitt i rittet; det er klart det blir hektisk, kaos og ulykker med all trafikken fra internasjonale medier som det indikerer.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Ingen som tenker tanken om hva slags kjøreferdigheter disse sjåførene har? Finnes det noe krav til disse følgebil-sjåførene? Hvis ikke, hva med å ansette sjåfører som til vanlig kjører utrykning? Disse slår i allefall gjennomsnittsbilisten hva det gjelder trafikkforståelse og evne til å ta til seg mye informasjon…

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Skal ikke VG, som norges største avis, ha en følgebil i feltet også? Her har vi hatt den gule ledertrøya største deler av rittet og fått etappeseier med EBH. Jeg syns det bare skulle mangle at vi har en som kan følge rittet tett, og ikke bare få det alle andre får. Høres jo nesten ut som om det er VG sin skyld at han franske idioten kjørte på Flecha. Det var en mann som brøt reglene, ikke ta alle under en kam!!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Hei, her er det mye synsing synes jeg. Tdf har gått i mange mange år, og bilkjøringen har foregått like lenge. Her er det ikke snakk om uerfarene sjåfører, men meget dyktige sådanne. Problemet her var hverken VG eller arrangørene, men en sjåfør som ikke forholdt seg til reglene. Slik kan og førte til en beklaglig ulykke. Ingen kan klandres bortsett fra sjåføren.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Det var på ingen måte kritikk rettet mot VG, beklager om det ble oppfattet som det. Det jeg mente er at behovet for at en avis som “utelukkende” dekker TdF fra en nyhetsvinkel mot de -2- norske rytterne skal ha en grønn følgebil må da kunne sies å være unødvendig. For oss nordmenn så er det jo bare positivt at VG ønsker å dekke TdF og jeg visste ikke at de hadde 2 biler før jeg leste det her.

Men igjen, om norsk presse da har et sted mellom 2 og 6 biler i feltet og 2 ryttere, så kan du jo bare tenke på hvor mange biler som er der fra land som har egne lag! Og det er jo det som er sakens kjerne, antall biler, ikke om Tv2 eller VG burde være noen av de som har en.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kategorier

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00